Halse handelaars snakken naar adem

circulatieplan

N-VA Halle heeft heel wat bedenkingen bij de overhaaste invoering van het nieuwe circulatieplan voor de Halse binnenstad. De voorbije maanden gebeurde er nog heel wat achter de schermen. Maar plots moesten de plannen er op minder dan één maand tijd doorgejaagd worden en zijn de belangrijkste beslissingen eigenlijk al genomen. Zonder al te veel inspraak van de inwoners, ook al probeert het stadsbestuur de indruk te wekken dat dat wél het geval is. “Maar ook het gebrek aan actieve inzet en betrokkenheid van de schepen van lokale economie is ronduit stuitend”, zegt N-VA Halle voorzitter Mark Demesmaeker.

Halle is de voorbije jaren een pak minder aantrekkelijk geworden en het commerciële hart van de stad bloedt door leegstand en leegloop. In zo’n omstandigheden er zo’n belangrijk circulatieplan in ijltempo en zonder al te veel overleg doorjagen vindt N-VA Halle alles behalve een daad van goed bestuur.

N-VA Halle wil het roer drastisch omgooien. “Een doordacht parkeerbeleid met een ondergrondse parking met voldoende capaciteit zo dicht mogelijk bij het handelscentrum en voldoende parkeerplaatsen aan de rand is dé prioriteit op middellange termijn”, zegt Demesmaeker. “Onze stadskern aangenaam maken voor de zwakke weggebruiker kan pas lukken nadat dit is gerealiseerd. Als we de wagens in het centrum onder de grond krijgen zal er bovengronds plaats vrijkomen voor voetgangers en fietsers. Heel wat kleine en grote steden hebben die keuze trouwens al lang gemaakt. Halle hoeft dus niet eens het warme water uit te vinden”, betoogt de voorzitter.

De plannen die het stadbestuur nu wil invoeren voor een korte termijn (tot eind 2018) zullen de problemen niet oplossen. “Wat gemorrel in de marge aan de parkeertarieven zal niet volstaan om ons stadscentrum nieuw leven in te blazen”, weet Demesmaeker. “Maatregelen op korte termijn moeten rekening houden met de plannen op lange termijn zoals de kanaalbruggen, de ondergrondse parking en het opwaarderen van de Zenne. Maar eerst en vooral moet er werk gemaakt worden van (voorlopige) stadsrandparkings met een vlotte doorstroming naar het handelscentrum. De stad moet daarbij nauw gaan samenwerken met De Lijn. Daarnaast moet het stadsbestuur de verkeersstromen die nu verplicht zijn om door het centrum te rijden en zich van de ene naar de andere kant van de stad te begeven dringend herbekijken. En de stad moet ook investeren in infrastructuur voor voetgangers en fietsers. Enkel zo kunnen we Halle opnieuw aangenamer maken voor bewoners en bezoekers”, besluit Demesmaeker.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is