Weyts wil schop A8 in 2019 in de grond

Op 22 maart 2016, over deze onderwerpen: Halle, Mark Demesmaeker, Mobiliteit en openbare werken
Ben Weyts

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts is verbaasd dat het Halse stadsbestuur negatief staat tegenover zijn plannen om de prioritaire werken aan de A8 te versnellen. Weyts maakte al 100.000 euro vrij en schuift een concrete timing naar voor. “Ik wil in 2019 een eerste schop in de grond”, zegt Weyts. “De verkeersonveiligheid, de files en de tweedeling van de stad kunnen niet nog eens 10 jaar wachten zoals blijkbaar het stadsbestuur wil”.

De N203a/A8 weegt al jaren zwaar op de (verkeers)leefbaarheid van Halle. Met name de kruispunten van de A8 met de Rodenemweg, de Nijvelsesteenweg en de Halleweg zijn gevaarlijk. De huidige situatie zorgt voor veel file en de A8 splitst Halle in 2. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de gevaarlijke kruispunten zo snel mogelijk aanpakken. Weyts mikt op een brug/tunnel-oplossing die op korte termijn realiseerbaar is én ruimte laat voor het omvattende tunnelplan in de toekomst.  Zo wordt eerst gefocust op de grootste knelpunten, komt er snel concrete vooruitgang en blijven de opties voor de toekomst open.

Weyts maakt zich sterk dat de schop voor de A8 al in 2019 in de grond kan. “Ik wil niet dat dit doorverwezen wordt naar de Griekse kalender” zegt Weyts.  Het stadsbestuur weet dit, want ik heb deze boodschap een maand geleden al gegeven”.

Weyts is dan ook verbaasd over de negatieve houding van het stadsbestuur van Halle, dat niets anders wil dan de volledige uitvoering van het omvattende tunnelplan. Dat plan is zo duur en omvattend dat er de komende 10 jaar niet gestart kan worden met de werken. “Het stadsbestuur zegt dat Halle gerust wil wachten op een volgende Vlaamse Regering, maar de verkeersonveiligheid, de files en de splitsing van de stad kunnen niet wachten”, zegt Weyts. “Ik wil zorgen voor een oplossing die het verkeer snel vlotter en veiliger maakt, in plaats van 10 jaar te wachten. Bovendien maakt een snellere doorvoering van de dringendste werken het omvattende tunnelplan helemaal niet onmogelijk – integendeel”. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is