U bent hier
N-VA vraagt aandacht voor minder mobiele personen bij communicatie rond wegenwerken
N-VA-raadslid Benjamin Swalens vraagt om bij wegenwerken ook te communiceren op maat van de minder mobiele mensen. De communicatiedienst van de stad Halle voorziet bij wegen- of nutswerken steeds een bericht met een omleidingsroute voor het autoverkeer. In dit bericht schenkt men ook aandacht aan de specifieke situatie van voetgangers of fietsers maar nooit aan personen met een beperking.
“Zij rijden met een rolstoel of een scootmobiel. Hun mobiliteit is anders dan die van fietsers. Hun vervoermiddel is niet alleen breder dan een fiets, het is ook logger en zelf een kleine drempel kan voor hen al een grote hindernis zijn. We doen er dus goed aan een communicatie op hun maat mee te nemen”, vindt N-VA-raadslid Benjamin Swalens.
Hierover bevraagd op de gemeenteraad liet schepen van openbare werken Johan Servé (Vooruit) weten dat dit zeker kan meegenomen worden. Zo wil het stadbestuur in bewonersbrieven, dit zijn brieven die bewoners krijgen bij werken in hun straat, een stukje voorzien waarbij mensen met een beperking wordt gevraagd de stadsdiensten te contacteren om een specifieke oplossing op maat te voorzien. Daarnaast maakt men momenteel een ontwerphandboek openbare werken waarbij naar materiaalkeuze en dergelijke ook specifiek de situatie van personen met een beperking wordt bekeken.
Tijd om een tandje bij te steken
Swalens juicht elke vooruitgang toe maar het mag allemaal wat sneller. “In mei 2017 ondertekende Halle het chartertraject toegankelijkheid. Pas in februari dit jaar, bijna 7 jaar later, besliste het schepencollege hiermee aan de slag te gaan. Ondertussen is er op het terrein weinig gebeurd”, stelt het N-VA-raadslid vast.
In het kader van het burgerbudget werd 50.000 euro uitgekeerd aan een groep vrijwilligers die met dit budget zelf aan de slag mochten gaan. “Dat is een gemakkelijke schijnoplossing. In de plaats van als stad volop aan de kar te trekken rekent men op een groep vrijwillige burgers om letterlijk en figuurlijk het pad te effenen voor minder mobiele mensen. Er is nog veel werk aan de winkel en het bestuur zou daarin een actieve voortrekkersrol moeten nemen”, besluit Swalens.